Opstartgids Maximaal Digitaal

Opstartgids Maximaal Digitaal

Jij bent de max! Yep, nu al! Of toch bijna, want als je de aanwijzingen in deze gids nauwkeurig volgt, ben je in geen tel Maximaal Digitaal. Ondervind je toch een probleem? Vraag dan snel hulp van je IT contactpersoon of de servicedesk van HB-plus.

Succes!


de ideale voorbereiding

 

Deze drie stappen moet je zeker gedaan hebben voor de migratiedag! Want voor je aan de migratie kan beginnen, moet je eerst drie 'Ja, natuurlijk' kunnen antwoorden op de volgende vragen:

  1. Staat Office 365 editie 2016 32 bit (EULA) geïnstalleerd?
  2. Is Microsoft Azure Information Protection geïnstalleerd?
  3. Heb je al een digitale sleutel, bij voorkeur "per sms" of "itsme" geactiveerd?

Ben je niet zeker hierover en wil je weten hoe je dit kan verifiëren? 
Kijk dan hier:  Hoe kan je verifiëren of je klaar bent voor Maximaal Digitaal?

 

Laptop klaarstomen op migratiedag

 

Je PC opstarten op migratiedag

Enkele tips om je migratie vlekkeloos af te ronden op maandagochtend als je aan het werk gaat:

  1. Sluit je pc aan op netstroom
  2. Bij het aanmelden zal je een aantal schermen krijgen om te melden dat het migratieproces wordt afgerond
  3. Het laatste venster vertelt je dat de aanpassingen succesvol werden afgerond en dat je Outlook weer mag opstarten.    
  4. Krijg je toch onderstaande foutmelding, bel dan zo snel mogelijk naar 02/533.9000
    Slecht nieuws bij migratie

Opmerkingen:

Was jouw e-mail adres al voornaam.naam@vlaanderen.be?

Geweldig! Dan ben jij onmiddellijk Maximaal Digitaal, tenminste als je je computer op maandagmorgen helemaal herstart, zoals hierboven beschreven.

Jouw gebruikersnaam voor Office 365 is dan namelijk gelijk aan je e-mail adres.


Had je een ander e-mail adres?

Dan volg je best onderstaand stappenplan:

Koppel Office 365 aan je nieuwe gebruikersnaam

  1. Surf naar https://portal.office.com  
  2. Staat daar je oude gebruikersnaam?
  3. Kies dan “+  Ander account gebruiken”
  4. Geef je nieuwe gebruikersnaam in: voornaam.naam@vlaanderen.be
    het wachtwoord is hetzelfde als om op je pc aan te melden!

Koppel Word en Excel aan je nieuwe gebruikersnaam

  1. Open “Microsoft Word” 
  2. Ga naar het menu “Bestand” en kies de optie “Account”
  3. Kies “Overschakelen naar ander account” en meld je aan met je voornaam.naam@vlaanderen.be  

Koppel je Skype voor Bedrijven aan je agenda

  1. Open je Skype voor Bedrijven
  2. Zie je een gele balk verschijnen met daarin de knop Aanmeldingsgegevens invoeren?  Voer dan de acties uit zoals beschreven in Hoe kan je Skype voor Bedrijven verbinden aan je gemigreerde agenda?
    Aanmeldingsgegevens invoeren

Koppel Azure Information Protection aan je nieuwe gebruikersnaam?

Krijg je een vraag van Azure Information Protection (een hulpmiddel om later aan dataclassificatie te doen) om je aan te melden? Meld je dan eveneens aan met je voornaam.naam@vlaanderen.be


Opmerking

  • Bovenstaande acties zijn éénmalig. Vanaf nu zal de Office 365 omgeving jou herkennen van zodra je je aanmeldt op je pc. Gedaan met veelvuldig aanmelden met veel verschillende gebruikersnamen! In onderstaand filmpje zoomen we even in op dit grote voordeel van Maximaal Digitaal.
     
  • Ondervind je problemen na de migratie? Consulteer dan zeker de Problemen en oplossingen voor net-gemigreerden
  • Net na de migratie zou het kunnen dat je je Skype voor Bedrijven opnieuw moet koppelen aan je Outlook agenda. Lees hier hoe je dat doet.

 

maximaal met je smartphone


Heb je een smartphone van het werk?

Normaal gezien zouden tijdens het migratieweekend volgende apps automatisch van je smartphone verwijderd worden:

  • Docs@work
  • Mail+
  • Mobile Iron@Work (het rode icoontje)  
Apps te wissen op je smartphone van het werk

Is dat niet gebeurd? Dan moet je deze apps manueel wissen, alvorens je aan de volgende stappen begint (lees hiervoor: Hoe verwijder je de oude MobileIron apps van je Android smartphone?)


Je eigen of werk-smartphone installeren

In onderstaand filmpje gidsen we je even door het proces om je smartphone Maximaal Digitaal te maken. Vervolgens geven we je een concreet stappenplan.


Algemeen stappenplan (smartphone onafhankelijk)

  1. Installeer de app Mobile Iron Go (blauw icoontje) vanuit de Google Playstore of Appstore en open die voor de eerste keerMobileiron GO
  2. Meld je aan met je voornaam.naam@vlaanderen.be gebruikersnaam
  3. Authenticeer je met je digitale sleutel, bijv.: per sms, Itsme of andere authenticator app die je vooraf hebt ingesteld.  
  4. In het volgende scherm mag je je goedkeuring geven op de algemene voorwaarden en vervolgens kan je een werkprofiel instellen.
  5. Geef MobileIron vervolgens alle authorisaties waar het systeem om vraagt. Dit kan even duren – er zijn wel een aantal toelatingen die je aan MobileIron moet geven! Dat lijkt heel spooky maar dient eigenlijk alleen maar om het systeem vlekkeloos te doen werken.

  6. Vervolgens zal MobileIron Outlook installeren op je smartphone. Je kan later nog andere Microsoft applicaties toevoegen via App Overzicht.

  7. Check even je startscherm van je smartphone om te zien welke iconen er bijgekomen zijn, minimaal zijn dat: 

    • MobileIron Go  
    • App Overzicht, dit geeft een overzicht van de apps in de beveiligde omgeving
    • Bedr. Portal, geeft de technische details van je MobileIron omgeving
    • En eventueel ook een map Werk of Workspace, waarbinnen je je bedrijfstoepassingen zoals Outlook zal terugvinden.  Als die map er niet staat, vind je deze applicaties tussen je andere iconen terug
  8. Start de Outlook app voor de eerste maal
  9. Geef vervolgens je e-mail adres voornaam.naam@vlaanderen.be
  10. Authenticeer je opnieuw met je digitale sleutel (vb. via sms)
  11. Geef MobileIron vervolgens alle authorisaties waar het om vraagt.
  12. De verbinding met je Outlook mailbox en kalender wordt gelegd, zodat je vanaf dan je smartphone kan gebruiken.

Geniet van je mobiele applicaties! Vlot en veilig. De Max !!


Opmerking

  • Het kan even duren vooraleer alle apps geïnstalleerd zijn. Verifieer regelmatig je scherm (maximaal een half uur).
  • Zorg dat je smartphone op een veilige manier vergrendeld is! Dat kan met:
    • vingerafdrukherkenning
    • een pincode van minimaal 4 cijfers
    • een complex wachtwoord (minimaal 6 karakters, met minstens een hoofdletter, kleine letter, cijfer en een teken)! 
  • Wens je een meer gedetailleerd stappenplan met schermafdrukken, raadpleeg dan:
  • Lukte het niet om digitale sleutels te activeren of kreeg je onverwachte foutmeldingen?  Contacteer dan je IT contactpersoon of een ambassadeur in je buurt.
Overzicht alle vragen